|
WARFOG FORUM Vit at vi er her
|
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
fighting2004 WARFOG skriver

Ble Medlem: 22 Sep 2006 Innlegg: 10
|
Skrevet: 14:08 - Onsdag 04 Okt 2006 Tittel: Dele erfaringer med EMDR metoden |
|
|
En måte å behandle PTSD er ved hjelp av EMDR metoden, du kan lese litt om den her.
I praksis går det ut på at man skal se på en hånd som går frem og tilbake framfor øynene, samtidig som man tenker på det som er vondt. Jeg har skjønt det slik at man skal virkelig fråtse i vonde minner. Så skal disse etterhvert løsne, og bli ufarlige.
Nå har jeg prøvd denne metoden noen ganger og har lyst til å dele mine erfaringer.
Det er vanskelig å i løpet av 10 minutter omstille seg til å tenke krig. Det er jo noe man vanligvis ikke vil tenke på. Så har man begrenset tid, og det er veldig viktig at man tenker på disse vonde tingene.
Jeg synes det er vanskelig å konsentrere meg om noe annet enn hånden som går frem og tilbake. Men dette var muligens bra, ettersom jeg skal være "distrahert" på en måte.
Etter totalt to timer med EMDR så merket jeg ubehag noen ganger. Og dette er vist bra. Poenger er vist å oppsøke ubehaget. Jeg fikk vondt i magen og det strammet rundt halsen samtidig som jeg ble veldig overveldet. Her gjorde jeg ofte feil, og det var at jeg prøvde å få kontroll over dette ubehaget. Men det jeg skulle gjøre var å slippe taket.
Etterpå er det viktig å roe seg ned. Her oppdaget jeg virkelig at det er lenge siden jeg har vært "rolig". Det var veldig vanskelig å finne roen, og særlig på tidspress.
Hvis man ikke klarer å roe seg ned, så kan resten av uken bli ganske tung. Det er i det hele tatt veldig krevende, og man kan bli veldig sliten av det.
Konklusjonen for min del er at dette nok kan hjelpe. Men jeg må bli flinkere til å slippe taket og la meg selv tre inn i smerten helt. Jeg bruker nok for mye energi på å bekymre meg for hva klokken er og om jeg gjør tingene rett eller bra nok.
Foreløpig har jeg en pause fra denne typen behandling ettersom det var for tungt, og det skjer mye annet rot i livet mitt for tiden. Det er rart at man faktisk må ha ganske mye overskudd for å gjennomføre behandlingen. Det er jo nettopp det man mangler!
Er det fler her som har erfaring med denne typen behandling? Jeg er veldig interessert i å høre hvilke erfaringer dere har gjort dere. Det er også fritt fram for spørsmål hvis noen lurer på noe.
--fighting'04 |
|
| Til Toppen |
|
 |
aquincvm WARFOG Senator

Ble Medlem: 12 Des 2003 Innlegg: 275 Bosted: Nordmøre
|
Skrevet: 14:30 - Onsdag 04 Okt 2006 Tittel: |
|
|
heisann !
For en god tid tilbake så gjennomgikk jeg behandling, der det ble benyttet emdr.
Var en del ting som satt så lant inne liksom at de ikke var der på en måte, men manifesterte seg i reaksjonene og drømmene mine.
Jeg hadde vel en 7-8 timer med Emdr. De par første gangene så var det ganske sånn småteit da som jeg følte det. Blei da bare forvirra og stressa av å sitte å se på hånda til han karen,
Men så begynte ting å komme fram i den situasjonen det var snakk om. Litt den ene gangen, så neste gang ingenting og så litt igjen.
Det kan komme sånne små drypp av hva en husker og kommer på men som du sier det er viktig at en ikke bruker dette gamle militærtrikset og pakker det inn og ned med en gang. Prøve iallefall å sleppe ut litt og litt.
Så etter at jeg hadde hatt disse sesjonene gav behandleren meg beskjed om at en reaksjon , alttså at en husker, kunne komme eller ikke.
Og dagen etter eller 2, det er jeg ikke sikker på nå, så kom iallefall allt som lyn fra klar himmel, og noe jeg kunne beskrive med 2 linjer ble fort halvannet A4 ark tettskrevet.
Dette dempet litt for en periode den reaksjonen jeg hadde vedr. dette både i søvn og våken tilstand. Men det er nok ikke borte, og uansett hvor ufarlig, så reagerer jeg fortsatt. Noen ganger ikke så ille, men ofte er det full krig da.
Så hjalp meg å huske situasjonen, noe som var pakket bort og fortrengt, gav meg noen måneders bedre nattesøvn, men var det.(og en 4 år siden )
Hjelper kanskje for noen, kanskje ikke. Verdt et forsøk må det iallefall være _________________ Aquincvm |
|
| Til Toppen |
|
 |
Starwalker Site Admin

Ble Medlem: 08 Mar 2004 Innlegg: 4244 Bosted: Nordland
|
Skrevet: 10:05 - Fredag 08 Feb 2008 Tittel: Re: Dele erfaringer med EMDR metoden |
|
|
| fighting2004 skrev: | | Hvis man ikke klarer å roe seg ned, så kan resten av uken bli ganske tung. Det er i det hele tatt veldig krevende, og man kan bli veldig sliten av det.. |
Sitter med samme erfaringer her - EMDR er slitsomt!
Jeg har nå snart 6 måneder bak meg med denne metoden, og jovisst greier behandler å grave fram mye som har ligget gjemt i hukommelsen.
- Problemet er at effekten blir som å stadig rive plasteret av åpne sår!
Ikke hver gang, men som oftest, og da følger noen svært tunge dager og uker..
Det sies at "man må bli verre for å bli bedre", men når konsekvensene blir at man lar de tunge dagene (og ukene) etter behandling gå ut over sine nærmeste, så må jeg spørre meg selv: Er det verdt det..?
Den siste måneden, etter min forrige behandling (en av de første dagene i januar), så har jeg vært mer nedfor, tilbaketrukket og innesluttet en på mange år.
- Jeg har reagert på behandlingen med aggresjon (verbalt), irritasjon, frustrasjon og mismot. Jeg har vært delvis desorientert til tider, psykosomatiske smerter har tatt seg opp mens jeg har tøflet rundt i min egen uvirksomme verden, ute av stand til å være aktiv og/eller greid ta min del av husholdet eller andre plikter.
Det har vært elendig med søvn, og når jeg har "sovet", så har dette vært mer som en vond døs, med stadig tilbakevendende minner.
Kanskje er dette tilfeldig(?), men uansett årsak, så har dette forringet min og mines livskvalitet ned til et nivå som har skremt meg kraftig!
Jeg tør ikke tenke på konsekvensene av hva som kunne skjedd hadde jeg sittet innelåst alene..
Heldigvis har jeg hatt god hjelp og støtte fra pårørende, admin og andre her inne når det har røynet på som verst.
- Jeg føler selv at jeg har vært så dypt nede at hadde jeg ikke hatt hjelpen fra disse til å beholde bakkekontakten, så frykter jeg at hele mitt grunnlag for videre eksistens hadde vært borte..!
Kontakt er viktig, så stor takk til dem og deres kunnskap!
Det går bedre nå, men jeg vurderer nå sterkt å ta en pause fra behandling, for jeg frykter at det kan gå fra vondt til verre dersom det får fortsette, og så langt ned har jeg ikke lyst til å falle, for jeg vet ikke om jeg da vil være i stand til å reise meg igjen.
Da foretrekker jeg heller å tenke; "Det man ikke vet, har man ikke vondt av"..
Noen synspunkter fra andre som har greie på dette..?  _________________ Med vennlig hilsen
StarWalker
"Vi som har sett krigen, vil alltid se den.
I den tause natten vil vi alltid høre skrikene.
Så dette er vår historie, for vi var soldater en gang...
...og unge..." |
|
| Til Toppen |
|
 |
ribs Site Admin

Ble Medlem: 16 Aug 2006 Innlegg: 814 Bosted: rogaland
|
Skrevet: 13:48 - Fredag 08 Feb 2008 Tittel: |
|
|
Ja det var det da, hvem har egentlig greie på dette .
Jeg har ingen erfaring med emdr metoden selv så det blir vanskelig å si noe konkret om dette. Men generellt så er det jo ofte sånn at når en går inn i det vonde og traumatiske så får en det ofte vondt og vanskelig, det blir som du sier å rive plasteret av. Når en har det vondt og blir irritabel er det jo desverre slik at det er de nærmeste som får merke det mest.
Kanskje er løsningen å få hyppigere timer eller en innleggelse slik at en er på plassen og kan få timer hyppig samtidig som det er noen som kan trygge en på plassen hele døgnet, da kan en jo heller bjeffe litt til de som har betalt for å være der. På den måten slipper jo de nærmeste å få en del av bjeffingen.
På meg kan det virke som om det er litt vel lang tid mellom terapi timene slik at det på en måte blir seigpining. Da kan jo en innleggelse hjelpe til å få fortgang i sakene. Men det bør jo være klare mål med en innleggelse som du er enig i.
Men jeg tror det er viktig at du tar opp disse reaksjonene med behandleren din også, det kan jo være at det ikke er metoden for deg.
mvh
ribs _________________ "Life is like a box of chocolate, you never know what you are going to get." |
|
| Til Toppen |
|
 |
Wolfrider WARFOG saksperson

Ble Medlem: 05 Jan 2006 Innlegg: 85 Bosted: Nordland
|
Skrevet: 15:48 - Lørdag 13 Des 2008 Tittel: |
|
|
Et spørsmål som ikke slipper taket i meg er : Ville det være en fordel eller bakdel av behandler å innvolvere oss ektefeller litt når denne behandlingen blir brukt?? Vi lever jo sammen med dere og ser og føler opp og nedturer....
Som dere selv sier så er det en slitsom behandlingsform og mye rusk og rask som har ligget gjemt blir tatt frem i lyset igjen. Enkelte ting har mannen min fortalt meg om, fordi han ville jeg skulle vite, men nå har jeg litt problemer med å ufarligjøre dette selv.
Det enkleste ville jo være å ikke si noe i det hele tatt, men jeg ser på det som en enorm tillits-erklæring når han kan sette seg ned og fortelle meg slike ting. Men som sagt, det går inn på en... og da hadde vært greit med litt backup...
Noen her som har synspunkter på dette...? _________________ Kunsten å være lykkelig består i å gjøre sine gleder enkle. |
|
| Til Toppen |
|
 |
ribs Site Admin

|
Skrevet: 13:51 - Søndag 14 Des 2008 Tittel: |
|
|
| Wolfrider skrev: | Et spørsmål som ikke slipper taket i meg er : Ville det være en fordel eller bakdel av behandler å innvolvere oss ektefeller litt når denne behandlingen blir brukt?? Vi lever jo sammen med dere og ser og føler opp og nedturer....
Som dere selv sier så er det en slitsom behandlingsform og mye rusk og rask som har ligget gjemt blir tatt frem i lyset igjen. Enkelte ting har mannen min fortalt meg om, fordi han ville jeg skulle vite, men nå har jeg litt problemer med å ufarligjøre dette selv.
Det enkleste ville jo være å ikke si noe i det hele tatt, men jeg ser på det som en enorm tillits-erklæring når han kan sette seg ned og fortelle meg slike ting. Men som sagt, det går inn på en... og da hadde vært greit med litt backup...
Noen her som har synspunkter på dette...? |
Jeg ville tro at det kan være en fordel for alle parter om ektefeller ble involvert i behandlingen. Ektefeller ser jo oss utenfra og observerer ting en ikke alltid er bevisst selv. Det kan jo også være en fordel for partnere å vite hva som skjer med den de lever med. Det kan være lettere å takle opp og nedturene våre når en er forberedt på hva som kan komme og en forstår mer av hva som skjer. Det kan jo være at de forskjellige behandlere har ulike holdninger til dette. Men hvis ektefellene er enige så ser jeg absolutt ingen fare med å spørre hvertfall.
Min samboer har signalisert at hun ønsker å være med på noen timer når jeg nå gjenopptar samtalebehandlingen min. Dette ser jeg på som en fordel da vi som har levd med de post traumatiske symptomene har lett for å skyve bort ting for å overleve og ikke alltid selv ser hvor "skoen trykker". Åpenheten kan jo også styrke samlivet vil jeg tro.
mvh
ribs _________________ "Life is like a box of chocolate, you never know what you are going to get." |
|
| Til Toppen |
|
 |
Alibi WARFOG Minister

Ble Medlem: 21 Feb 2008 Innlegg: 464 Bosted: Troms
|
Skrevet: 18:20 - Søndag 14 Des 2008 Tittel: |
|
|
| Wolfrider skrev: | Enkelte ting har mannen min fortalt meg om, fordi han ville jeg skulle vite, men nå har jeg litt problemer med å ufarligjøre dette selv.
Det enkleste ville jo være å ikke si noe i det hele tatt, men jeg ser på det som en enorm tillits-erklæring når han kan sette seg ned og fortelle meg slike ting. Men som sagt, det går inn på en... og da hadde vært greit med litt backup... |
Sliter med å være åpen omkring enkelthendelser. Jeg har menge ganger tenkt på, hvordan var jeg før?? Når skjedde transfomasjonen fra sivilist til soldat?? Jeg kommer tilbake til en enkelthendelse, det var om morgenen sept.1978, på Gardermoen. Når vi lå ute på flystripa i barfrosten å ladet 100 skudd i magasinene. Jeg ser for meg det blanke skinnet fra messingpatronene. Da skjedde det noe, som jeg ikke klarer å sette ord på. _________________ I livets veikryss finnes ingen lysregulering |
|
| Til Toppen |
|
 |
Starwalker Site Admin

|
Skrevet: 18:49 - Søndag 14 Des 2008 Tittel: |
|
|
| Alibi skrev: | | Jeg ser for meg det blanke skinnet fra messingpatronene. Da skjedde det noe, som jeg ikke klarer å sette ord på. |
Vi skjønte plutselig at det var alvor..? _________________ Med vennlig hilsen
StarWalker
...og unge..." |
|
| Til Toppen |
|
 |
Wolfrider WARFOG saksperson

Ble Medlem: 05 Jan 2006 Innlegg: 85 Bosted: Nordland
|
Skrevet: 00:59 - Mandag 15 Des 2008 Tittel: |
|
|
| Sitat: | | Det kan være lettere å takle opp og nedturene våre når en er forberedt på hva som kan komme og en forstår mer av hva som skjer |
Det var det der med å finne ut ting uten å hele tiden lære på den harde måten, det er slitsomt og er kanskje til tider en belastning for alle parter...
Det er ikke all kunnskap vi kan lese oss frem til og siden dere ikke kom med bruksanvisning så blir det prøve/feile-metoden....
Og kunne en få litt hjelp i ny og ne så ville det vært fint  _________________ Kunsten å være lykkelig består i å gjøre sine gleder enkle. |
|
| Til Toppen |
|
 |
@Leo@ WARFOG Nybegynner

Ble Medlem: 02 Sep 2005 Innlegg: 1
|
Skrevet: 08:52 - Mandag 05 Jan 2009 Tittel: |
|
|
Skal inn i EMDR-fasen i min behandling nå, og gruer meg litt når jeg ser hva dere skriver her. Jeg har til nå hatt samtaleterapi, og det har vært veldig tungt.
Har hatt en slitsom periode etter at behandlingen startet + at jeg har den stadige dårlige samvittigheten ovenfor familie og arbeidsgiver. Føler liksom at jeg har blitt mer fremmed etter at jeg fikk diagnosen PTSD og "sto frem". Når jeg nå skal inn en ny fase som blir beskrevet som enda tyngre er jeg bekymret for fremtiden.
Stålsetter meg iellefall og satser på at det går bra. |
|
| Til Toppen |
|
 |
ribs Site Admin

|
Skrevet: 10:13 - Mandag 05 Jan 2009 Tittel: |
|
|
Det er slitsomt å gå i terapi, spesiellt når en er i arbeid samtidig.
Dårlig samvittighet er noe dritt, har du spurt dem om du har grunn til å ha dårlig samvittighet?
Har du blitt mer fremmed for omgivelsene føler du ? Eller er det opplevelsene og ptsd symptomene som er fremmede?
Ikke vær redd for å dele dette med oss, det kan hjelpe både deg og andre.
mvh
|
| Til Toppen |
|
 |
Starwalker Site Admin

|
Skrevet: 14:50 - Mandag 05 Jan 2009 Tittel: |
|
|
| @Leo@ skrev: | | Skal inn i EMDR-fasen i min behandling nå, og gruer meg litt når jeg ser hva dere skriver her. Jeg har til nå hatt samtaleterapi, og det har vært veldig tungt. |
Har 1,5 år nå bak meg med denne behandlingsformen - Det er både opp- og nedturer under veis, men det går bedre!
Merker det på enkelte områder i hverdagen, at man finner roen lettere, finner mer fred med seg selv, er blitt mye mer klar over problemutløserne, hva som trigger anfall/tanker/følelser/reaksjoner, og ved at man får tatt toppene av disse, analysere før man ligger der, så er det også enklere å forebygge.
- Problemene ER der, men i en mildere grad, hvor JEG har bedre kontroll, ikke skaden.
Ja visst vil det være tunge tak under veis, og jeg gruer ennå til neste time, men husk: Det er DU som bestemmer, så se an dagsformen, vær åpen og jobb ut i fra det. Det er lov å si STOPP og så heller ta opp tråden neste gang.. _________________ Med vennlig hilsen
StarWalker
...og unge..." |
|
| Til Toppen |
|
 |
Alibi WARFOG Minister

Ble Medlem: 21 Feb 2008 Innlegg: 464 Bosted: Troms
|
Skrevet: 00:25 - Søndag 11 Jan 2009 Tittel: |
|
|
| @Leo@ skrev: | | + at jeg har den stadige dårlige samvittigheten ovenfor familie og arbeidsgiver. Føler liksom at jeg har blitt mer fremmed etter at jeg fikk diagnosen PTSD og "sto frem". |
Der er du ved kjernen. Føler med deg, har det slik jeg og. Men jeg tenker slik at jeg vil ikke stigmatisere meg selv! D er den enkle veien UT! _________________ I livets veikryss finnes ingen lysregulering |
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|