|
WARFOG FORUM Vit at vi er her
|
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Starwalker Site Admin

Ble Medlem: 08 Mar 2004 Innlegg: 4244 Bosted: Nordland
|
Skrevet: 15:17 - Søndag 24 Jan 2010 Tittel: Rare bivirkninger av sovemedisin |
|
|
Rare bivirkninger av sovemedisin
Ommøblerer i søvne
Vanlige sovepiller kan gi bisarre bivirkninger. Ommøblering, spising og bilkjøring i søvne er bare noen av eksemplene.
Søvnproblemer er et kjent problem for veldig mange. Problemet har økt de siste 20 årene, og ifølge ekspertene sliter over 200.000 nordmenn med søvnvansker.
Forbruket av sovepiller har samtidig hatt en dramatisk økning. De siste årene har det kommet flere nye søvnpreparater på markedet, og flere har gjort stor suksess, som Zopiklon og Zolpidem.
Men rapporter om bisarre bivirkninger som opptrer, skaper nå debatt.
Om natten skjer de merkeligste ting. Noen av oss vandrer rundt, tømmer kjøleskapet eller har sex uten å åpne øynene:
Påvirker psyken
Eksperter har sett flere type bivirkninger hos personer som tar sovepiller.
- I Norge er Zopiklon mye brukt - over 280.000 brukere i 2005. Siden januar 2003, har vi mottatt totalt 59 bivirkningsmeldinger ved bruk av Zopiklon, der 18 av dem er alvorlige, sier seniorrådgiver i Statens legemiddelverk, Harald Lislevand, til Mozon.no.
For Zolpidem er antallet 13 bivirkningsmeldinger, der 3 er alvorlige.
Les mer i Verdens Gang Helse _________________ Med vennlig hilsen
StarWalker
"Vi som har sett krigen, vil alltid se den.
I den tause natten vil vi alltid høre skrikene.
Så dette er vår historie, for vi var soldater en gang...
...og unge..." |
|
| Til Toppen |
|
 |
Jøran WARFOG Minister

Ble Medlem: 10 Jan 2006 Innlegg: 1258 Bosted: Randaberg
|
Skrevet: 15:25 - Søndag 24 Jan 2010 Tittel: |
|
|
Jeg har brukt Imovane en stund og har heldigvis ikke merket noen bivirkninger. En merkelig smak i munnen når de begynner å virke, er alt. Denne smaken derimot, tar jeg som et tegn på at det er på tide å slå av lyset.... Blir dosen for liten, er det værre. Nå sist fikk jeg 5mg tabeletter. De har 50% sjanse for å ha virkning på meg. I beste fall tar innsovningen i overkant av 1 time. I verste fall ingen søvn og en følelse av mild "hangover". 7,5mg er hva jeg trenger. Da virker de 95% av tiden. i løpet av 30-45 minutter. Imovane inneholder zopiklon. _________________ "The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing". - Edmund Burke |
|
| Til Toppen |
|
 |
Starwalker Site Admin

Ble Medlem: 08 Mar 2004 Innlegg: 4244 Bosted: Nordland
|
Skrevet: 15:34 - Søndag 24 Jan 2010 Tittel: |
|
|
Jeg bruker Zolpidem og Stilnoct (Samme virkestoffene i begge, så varierer hva apoteket leverer ut).
- Eneste bivirkninga, så langt, er at jeg har en lei tendens til å prate med taklampa, samtidig som diverse ting på soverommet på en måte blir "levende".. Ganske underholdende (for meg) egentlig, men kjærringa er ikke så veldig glad i de reaksjonene da..  _________________ Med vennlig hilsen
StarWalker
"Vi som har sett krigen, vil alltid se den.
I den tause natten vil vi alltid høre skrikene.
Så dette er vår historie, for vi var soldater en gang...
...og unge..." |
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|