|
WARFOG FORUM Vit at vi er her
|
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Gamle-admin Site Admin

Ble Medlem: 06 Mai 2008 Innlegg: 424
|
Skrevet: 18:45 - Lørdag 24 Okt 2009 Tittel: Arbeidsavklaringspenger erstatter tre ”gamle” ytelser |
|
|
| Arbeids- og inkluderingsdepartementet skrev: | Regjeringen foreslår at dagens rehabiliteringspenger, attføringspenger og tidsbegrenset uførestønad erstattes av en ny ytelse, kalt arbeidsavklaringspenger. Samtidig får alle som ønsker eller trenger bistand for å komme i arbeid rett til en vurdering av arbeidsevne og en aktivitetsplan.
– Den som mister inntekten sin på grunn av helseproblemer kan fortsatt være trygg på at tap av inntekt blir kompensert. Vi sørger for at bistand og oppfølging i større grad enn i dag bestemmes av mottakerens behov. Den nye folketrygdytelsen vil, sammen med arbeidsevnevurderinger og aktivitetsplaner, legge et godt grunnlag for dette, sier arbeids- og inkluderingsminister Dag Terje Andersen.
Arbeidsavklaringspenger kan gis til personer mellom 18 og 67 år som på grunn av sykdom, skade eller lyte har fått sin arbeidsevne nedsatt med minst halvparten.
Lovforslaget som i dag fremmes for Stortinget vil gi Arbeids- og velferdsetaten nye virkemidler for å realisere NAV-reformens mål om mer helhetlig bistand og bedre oppfølging av brukerne. Dette vil igjen kunne bidra til at flere kommer raskere i arbeid.
Arbeidsavklaringspenger kan gis til personer mellom 18 og 67 år som på grunn av sykdom, skade eller lyte har fått sin arbeidsevne nedsatt med minst halvparten, og som har behov for bistand for å bli i stand til å skaffe seg eller beholde arbeid, som han eller hun kan utføre.
– Alle mottakere av arbeidsavklaringspenger har plikt til å bidra aktivt i prosessen med å komme i arbeid. Det skal fastsettes oppfølgingstidspunkter der Arbeids- og velferdsetaten sammen med mottakeren skal vurdere hvorvidt den fastlagte oppfølgingen gir den ønskede framdriften i forhold til å komme i arbeid, sier statsråden.
Arbeidsavklaringspenger skal som hovedregel kunne gis så lenge det er påkrevd for å gjennomføre nødvendig aktivitet med sikte på å komme i arbeid, men likevel ikke lenger enn fire år.
Departementet tar sikte på at endringene trer i kraft i løpet av 2009.
Fakta
* Ytelsen skal være 66 prosent av mottakers pensjonsgivende inntekt før arbeidsevnen ble nedsatt. Minste årlige ytelse skal likevel som hovedregel være 1,97G.
* Det gis barnetillegg etter fast sats.
* Arbeidsavklaringspenger reduseres mot arbeidede timer i inntektsgivende arbeid. Mottaker skal dessuten som hovedregel melde fra om arbeidet tid ved bruk av meldekort, og ytelsen skal utbetales etterskuddsvis hver 14. dag.
* Ytelsen gir opptjeningsrett til foreldrepenger.
* Uførepensjon etter foretakspensjonsloven begynner å løpe 12 måneder etter at inntektsevnen ble redusert.
* Det blir gitt overgangsregler som sikrer at de som mottar dagens ytelser ikke går vesentlig ned i inntekt når den nye ytelsen trer i kraft. |
Les mer her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/aid/pressesenter/pressemeldinger/2008/arbeidsavklaringspenger-erstatter-tre-ga.html?id=531863 _________________ GA
WARFOG |
|
| Til Toppen |
|
 |
Starwalker Site Admin

Ble Medlem: 08 Mar 2004 Innlegg: 4249 Bosted: Nordland
|
Skrevet: 20:06 - Lørdag 24 Okt 2009 Tittel: |
|
|
Dette er den - internt i NAV - såkalte "Bjarne-trygden"
- Den skulle opprinnelig tre i kraft tidlig i 2009, men ble på grunn av rotet og forsinkelsene i NAV-reformen foreløpig utsatt, nå med planlagt ikrafttredelse 1.mars 2010.
Én fordel er jo at begrepet tidsbegrenset ufør forsvinner, men det er stemmer som taler både for og i mot denne ordningen.
Jeg stiller meg foreløpig kritisk avventende til flere punkter i denne "samordningen" av rehabiliteringspenger, attføringspenger og tidsbegrenset uførestønad, som dette jo er, for jeg tror ennå ikke at dette vil gjøre gangen særlig mye lettere når våre saksbehandlere nå (igjen) vil bli nødt til å sette seg inn i nye lover, regelverk og rutiner i et allerede sprengt NAV-apparat.
For oss som psykisk syke, så var det, når man ble ufør, en lettelse å kunne slippe den ekstra belastningen det var under dagpenge-/rehabiliteringsperioden å hver andre uke måtte huske å levere meldekort. Nå ser jeg at dette på nytt er tema:
| Sitat: | | • Arbeidsavklaringspenger reduseres mot arbeidede timer i inntektsgivende arbeid. Mottaker skal dessuten som hovedregel melde fra om arbeidet tid ved bruk av meldekort, og ytelsen skal utbetales etterskuddsvis hver 14. dag. |
Utbetaling av ytelse 2 ganger pr. måned, vil i alle fall for min del, bli bare rot, som etter hvert begynner få orden på trekk/avtalegiro én gang i måneden.
Det er fra enkelte hold i NAV blitt sagt at ved særlig god grunn, så kan man allikevel slippe å levere meldekort. Jeg har ennå ikke fått det bekreftet fra offisielt hold, så det gjenstår ennå å se..
Jeg håper dette kan bli til det bedre, men.. Jeg er skeptisk inntil det motsatte er bevist, så..
- Overbevis meg! _________________ Med vennlig hilsen
StarWalker
"Vi som har sett krigen, vil alltid se den.
I den tause natten vil vi alltid høre skrikene.
Så dette er vår historie, for vi var soldater en gang...
...og unge..." |
|
| Til Toppen |
|
 |
Starwalker Site Admin

|
Skrevet: 13:21 - Mandag 23 Nov 2009 Tittel: |
|
|
Utsendelsesbrevet fra NAV omhandlende Arbeidsavklaringspenger ligger på DENNE LINKEN (1,2Mb PDF)
Det opplyser ingenting om mulighet for fritak fra melderutinen med innsending av meldekort hver 14. dag.. _________________ Med vennlig hilsen
StarWalker
...og unge..." |
|
| Til Toppen |
|
 |
Starwalker Site Admin

|
Skrevet: 11:32 - Torsdag 24 Nov 2009 Tittel: |
|
|
Sykefraværet i Nav stiger kraftig
Sykefraværet i Arbeids- og velferdsetaten Nav har økt med 22 prosent fra tredje kvartal i fjor til samme periode i år.
Betryggende i forhold til den nye ordningen..?
- Over hodet ikke..!!!  _________________ Med vennlig hilsen
StarWalker
...og unge..." |
|
| Til Toppen |
|
 |
TangoBravoNiner WARFOG Senator

Ble Medlem: 04 Apr 2006 Innlegg: 368 Bosted: Oslo
|
Skrevet: 11:45 - Torsdag 24 Nov 2009 Tittel: Nå skal |
|
|
vi ikke skape nye problemstillinger i tillegg til de vi allerede jobber med...
NAV har nok med seg selv for tiden. Jeg håper og tror at vi som går på TU får anledning til å søke fritak fra meldekortregimet.
Håndtere ett spøkelse i gangen!!!!
Samtidig som vi er velinformert om hva som skjer selvfølgelig.... _________________ TangoBravoNiner
"Errare Humanum Est" |
|
| Til Toppen |
|
 |
Starwalker Site Admin

|
Skrevet: 12:01 - Torsdag 24 Nov 2009 Tittel: |
|
|
Beklager, men.. Jeg føler hele tiden at jeg sloss mot vindmøller..
- Ikke før har man kjempet seg fram gjennom jungelen og ser en lysning, for bare å oppleve at det tjukner til igjen..
Kan hende blir det enklere med arbeidsavklaringspenger, men det er en omstilling, omstillinger tar tid, krever ekstra ressurser, som vi allerede vet at NAV ikke har.. Og det går ut over både dem og oss!
Jeg ringte NAV i går, for å spørre om denne nye ordningen og rutiner i forbindelse med meldeplikten..
- Saksbehandleren min lokalt (en ny en - igjen - og som jeg aldri har hørt om før) var sykemeldt, men forslaget fra kundebehandleren sentralt, var at dersom det ble problemer for meg å huske innleveringsdatoene, så måtte saksbehandler lokalt ringe meg (og andre i samme situasjon) opp og MINNE OSS PÅ DETTE..!!!
Hvor er arbeidsbesparelsen i dette, og hva om saksbehandler ligger sjuk sjøl og ikke kan ringe..?
"Du ska' få en dag i mårå, som rein og ubrukt står, med blanke ark og fargestifter tell......." _________________ Med vennlig hilsen
StarWalker
...og unge..." |
|
| Til Toppen |
|
 |
Starwalker Site Admin

|
Skrevet: 17:27 - Torsdag 05 Jan 2010 Tittel: |
|
|
Mer om arbeidsavklaringspenger og meldekort:
| Sitat: | Fritak fra plikten til selv å sende meldekort
NAV kan på visse vilkår frita enkeltpersoner fra plikten til selv å sende meldekort. Du kan også selv ta opp spørsmålet om fritak med NAV-kontoret ditt. Blir du fritatt fra plikten til selv å sende inn meldekort, har du fremdeles en plikt til å gi opplysninger om endringer som kan ha betydning for stønaden eller aktivitetsplanen din. |
Les mer hos NAV.no _________________ Med vennlig hilsen
StarWalker
...og unge..." |
|
| Til Toppen |
|
 |
Starwalker Site Admin

|
Skrevet: 11:39 - Fredag 08 Jan 2010 Tittel: |
|
|
- Unødig byråkrati, mener Yrkesorganisasjonens Sentralforbund.
| Sitat: | Unødig byråkrati
Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS) mener at meldeplikt vil virke tyngende for en del brukere og at det vil medføre mye ekstraarbeid for Nav.
Fellesorganisasjonen klarer ikke å se at den nye ordningen er formålstjenlig for noen som helst og mener at den bare fører til unødig byråkrati.
Høgskolen i Oslo mener tiltaket signaliserer mistillit til enkeltmennesker, og at det vil gi Arbeids- og velferdsetaten dårlig rykte. |
Kilde: ABC Nyheter _________________ Med vennlig hilsen
StarWalker
...og unge..." |
|
| Til Toppen |
|
 |
King Arac WARFOG Senator

Ble Medlem: 09 Jan 2008 Innlegg: 337 Bosted: Holmestrand
|
Skrevet: 12:10 - Fredag 08 Jan 2010 Tittel: |
|
|
Den eneste konsekvensen av dette er at NAV blir enda mere tungrodd og at det vil ta enda lengere tid og få behandlet saker og søknader.NAV bruker vennlig,joggu sa jeg smør. King Arac. _________________ Evig eies kun det tapte. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Starwalker Site Admin

|
Skrevet: 17:22 - Torsdag 12 Jan 2010 Tittel: |
|
|
Jeg kom over et svar på et leserbrev stilet til fylkesdirektør i Nav Oppland, Haavard Ingvaldsen:
| Sitat: | Arbeidsavklaringspenger fra NAV
NAV beklager hvis brukeren opplever for dårlig informasjon gjennom de brevene som er sendt ut i forbindelse med innføring av den nye stønaden Arbeidsavklaringspenger (AAP), som innføres 1. mars i år.
Hvorfor skal det sendes inn meldekort? Meldekort er et av virkemidlene som skal bidra til tettere kontakt mellom Nav og brukerne. Kortet er en egenerklæring om arbeid og aktivitet de siste 14 dagene.
Det gir Nav et grunnlag for å beregne utbetaling og for å ta kontakt for å diskutere behov for andre aktiviteter. I dag må mottakere av rehabiliteringspenger og tidsbegrenset uførestønad melde fra om alle endringer til sitt Nav-kontor. For disse vil meldekortet bli enklere. For dem som mottar attføringspenger, vil innføringen av AAP bety små eller ingen endringer.
Brukere som har en 100 prosent tidsbegrenset uførestønad og ikke jobber ved siden av, får automatisk meldeform på meldekortene sine. Det vil si at slipper å sende inn meldekortene selv. Det finne også andre unntaksregler.
Alle berørte brukere har nylig fått informasjonsbrev om hva som er nytt og hva den enkelte bruker må gjøre. Informasjon om arbeidsavklaringspenger får du også på våre nettsider nav.no eller ved å kontakte våre nav-kontor.
Honnørkort:
Når det gjelder varighet på honnørkort, gjelder dette ut vedtaksperioden for tidsbegrenset uførestønad. I brev som er sendt ut til bruker står det informasjon om hvor lenge vedtaket gjelder og honnørkort knyttet til dette. Ingen bruker mister derfor automatisk retten til honnørkort når de nye reglene for Arbeidsavklaringspenger (AAP) innføres 1. mars i år.
Haavard Ingvaldsen, fylkesdirektør i Nav
Nav Oppland
Kilde: http://www.oa.no/lesernes_oa/leserbrev/article4798594.ece |
Vi får satse på at fylkesdirektørene i NAV i alle fall vet hva de snakker om..? _________________ Med vennlig hilsen
StarWalker
...og unge..." |
|
| Til Toppen |
|
 |
Starwalker Site Admin

|
Skrevet: 16:11 - Torsdag 02 Mar 2010 Tittel: |
|
|
Uhh..?
Kontakta NAV her om dagen på telefon.. Hadde spørsmål om meldekortene som ble innført fra 1.mars, ettersom jeg ikke hadde fått noe slags informasjonsbrev om saken..
- Skulle jeg sende inn meldekort, eller skulle jeg IKKE sende inn meldekort..?
Så i dag, så tikket det inn en SMS(!!!) fra saksbehandleren min på NAV:
"Du får melding om automatisk meldeform i posten. Det betyr at du ikke behøver å sende meldekort. Hilsen Xxxxxxx Xxxxxx, NAV Xxxxxxx" ...
I alle dager..? Har NAV begynt saksbehandling via SMS også nå..?!?!
HURRA for bedre oppfølging og personlig(?) kontakt med brukeren, liksom!!!..?
Det var i tillegg en "enveis-SMS".. Sendt ut fra NAV sitt sentrale nummer, så går jo ikke an å svare/bekreftet mottatt på sånne heller..
Men blir vel ikke lenge før det blir telefonavstemning også nå.. "Vil du ha uføretrygd? Send SMS 'UFØR' til XXXX, tjenesten koster kr. 5,- pr. melding"..? _________________ Med vennlig hilsen
StarWalker
...og unge..." |
|
| Til Toppen |
|
 |
Jøran WARFOG Minister

Ble Medlem: 10 Jan 2006 Innlegg: 1263 Bosted: Randaberg
|
Skrevet: 19:52 - Torsdag 02 Mar 2010 Tittel: |
|
|
| Starwalker skrev: | | tjenesten koster kr. 5,- pr. melding"..? |
 _________________ "The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing". - Edmund Burke |
|
| Til Toppen |
|
 |
TangoBravoNiner WARFOG Senator

Ble Medlem: 04 Apr 2006 Innlegg: 368 Bosted: Oslo
|
Skrevet: 12:20 - Torsdag 04 Mar 2010 Tittel: Så er dagen kommet! |
|
|
Arbeidsavklaringspengene er innført og eventyret begynner!
Fremstillingen til de "visjonære" makthaverne har i forkant vært at denne nye ordningen er "fremtidsrettet, forenklende og rettferdig". Men hvordan blir det i virkeligheten?
Som mottaker av tidsbegrenset uføreytelse trodde jeg at dette ikke skulle ha så veldig stor betydning rent praktisk. Manet sågar til ro i ett tidligere innlegg om saken....Riktignok trodde jeg at rutinemessig måtte "melde meg" tjenesteudyktig to ganger i måneden uten at jeg så mørkt på det. 1.mars ble ordningen innført og jeg forventet i forkant at alt skulle være klart og enkelt. Slik ble det ikke. Min første kontakt med dette "regimet" var av generell art skriftlig. Antar at alle andre fikk det samme brevet. I det brevet stod det at jeg ville få ytterligere informasjon senere uten at jeg måtte gjøre noe. Informasjon fikk jeg, men ble samtidig "strekt" for at jeg ikke hadde varslet om hvordan jeg ville melde meg praktisk. De hadde da på mine vegne bestemt at jeg skulle gjøre dette via nettet. Jeg tenkte ikke så mye mere på dette, og "strekt" har jeg blitt mange ganger før, prellet av som vann på gåsa...
Her om dagen logget jeg meg inn via MinID for å sjekke hvordan dette lå an. Etter masse trøbbel kom jeg inn, og kunne der til min store overraskelse lese at jeg er registrert som arbeidssøker. Med veileder om jobbsøking, CV skriving, interesser, hva jeg er "flink" til osv. Fantastisk!!!
Det hører med til historien at perioden fra mai 2009 til september 2009 gikk med til å fornye min tidsbegrensede uføreytelse. Jeg brukte altså FEM! måneder uten utbetaling og har i ettertid brakt i erfaring at mitt avslag på fast uføretrygd, som var søknaden, ikke ble avslått av medisinske grunner, men av politiske. Altså en politisk føring som avviste både lege og saksbehandlere i NAV, som alle anbefalte varig uføretrygd.
Fikk også til min store overraskelse tilsendt meldekort i posten. Og det fra NAV-kontoret i kommunen jeg flyttet fra i fjor. Ryddige forhold!
Ordningen er uverdig. Ordningen stjeler tid fra NAV som egentlig har nok prakk fra før. Ordningen ødelegger dagene for de ansatte som skal møte brukerne. Personlig greier jeg å besinne meg i min kontakt med NAV, men jeg har samtidig stor forståelse for at andre mister huet og lar sin vrede gå utover budbringerne, dvs de ansatte som må fronte disse "fantastiske praktiske og retterdige fremtidsrettede visjoner" som det så fint het i en kronikk jeg leste her om dagen. Skrevet av en akademiker fra UIO.
Til alt overmål melder NRK tekst-TV i dag at NAV skal forhåndsgodkjenne alle ferier, og til og med feriemålet, for alle mottakere av AAP!!!!
Du må enten være byråkrat eller politiker for å tro at fravær av ferie er helsefremmende, og at vi følgelig med en slik ordning kommer oss i arbeid alle som en. Jeg hadde forstått det hvis vi på lik linje med andre grupper hadde vært lovpålagt å avvikle ferie, med tilhørende feriepenger, men slik er det selvfølgelig ikke....
Opp i alt dette snurrer verden videre og jeg er selvfølgelig inneforstått med at våre problemer blir små i forhold til Haiti, Chile, Tchad, Afghanistan osv...
Uansett velger jeg å forholde meg til norsk virkelighet og rammebetingelser, og i den sammenhengen blir jeg bare oppgitt. Og Statsministeren bidrar stort til min oppgitthet. Er han helt frisk? Har overmakten tatt overhånd? Måten han opptrer på gir indikasjoner på at noe er alvorlig galt. Opptredenen i Stortinget i går minner meg om en luguber bruktbilselger, eller såpekoker fra ett forbrukerprogram i TV. Eiendommelig evne til ansvarsfraskrivelse, og barnehagenivå i sin beskrivelse av skyld ift sine undersåtter.
Hvorfor nevner jeg Jens? Jo, han har det øverste ansvar for alt dette... Helt til han peker fornøyd på fagstatsråden og smilende går til lunsj med høye smørbrød.... _________________ TangoBravoNiner
"Errare Humanum Est"
Sist endret av TangoBravoNiner den 15:29 - Torsdag 04 Mar 2010, endret 1 gang |
|
| Til Toppen |
|
 |
Starwalker Site Admin

|
Skrevet: 14:12 - Torsdag 04 Mar 2010 Tittel: Re: Så er dagen kommet! |
|
|
| TangoBravoNiner skrev: | Og Statsministeren bidrar stort til min oppgitthet. Er han helt frisk? Har overmakten tatt overhånd? Måten han opptrer på gir indikasjoner på at noe er alvorlig galt. Opptredenen i Stortinget i går minner meg om en luguber bruktbilselger, eller såpekoker fra ett forbrukerprogram i TV. Eiendommelig evne til ansvarsfraskrivelse, og barnehagenivå i sin beskrivelse av skyld ift sine undersåtter.
Hvorfor nevner jeg Jens? Jo, han har det øverste ansvar for alt dette... Helt til han peker fornøyd på fagstatsråden og smilende går til lunsj med høye smørbrød.... |
Før Jens ble politiker(?), så gikk han jo som elev ved Steinerskolen, en skole som den senere tid har vært oppe i media flere ganger.. Kan noe av årsaken ligge der..?
Jens er forøvrig ikke eneste tidligere elev som i dag sitter ved roret for å stake ut kursen for oss andre, og som har hatt engler og demoner på timeplanen.. Kanskje på tide å få bragt en exorcist inn på banen..? _________________ Med vennlig hilsen
StarWalker
...og unge..." |
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|